Otydliga klockor önskas
2 posters
Sida 1 av 1
Otydliga klockor önskas
Det finns flera klockor i stadsmiljön, och några som man inte litar på (pga att de inte lagas), folk tittar på sin mobil nu för tiden. Jag tror därför att man kan använda den plats där klockorna finns, för olika slags konstverk/tidsinstallationer. Bildmuséet har tidigare haft en klocka på sin fasad, där visarna tar rejäla oregelbundna skutt, precis när man tror att man läst av hur mycket klockan är. En egen idé är en klocka som har lika långa och breda visare. Vid första anblicken ser det ut som en riktig klocka, men blir svår att avläsa. Syftet är att uppmärksamma tidens gång och få oss att tänka på vårt förhållande till klockan.
Mikael- Uppfinnaren
- Antal inlägg : 244
Sv: Otydliga klockor önskas
hur vore det om visarna stod stilla och urtavlan roterade runt visarna istället?
Tänkte inte på det! Det blir ett levande roterande koordinatsystem, typ. Urbota urkul!
Mikael- Uppfinnaren
I går jobbade jag & Micke med stipendieansökningar till klubben, och då tog vi med några nya typer av klockor som inte visar tiden, så att säga.
Ett akvarium där fiskarna visar tiden, beroende på hur de simmar, kanske man kunde skapa en labyrint, där olika delar av labyrinter symboliserar olika klockslag. Detta blir mer av ett konstprojekt än en produkt tror vi.
Ett annat förslag var att göra om ett vindkraftverk eller på något sätt använda videoprojektion av ett urverk bakom vingarna så att det skulle se ut som en klocka.
Ett akvarium där fiskarna visar tiden, beroende på hur de simmar, kanske man kunde skapa en labyrint, där olika delar av labyrinter symboliserar olika klockslag. Detta blir mer av ett konstprojekt än en produkt tror vi.
Ett annat förslag var att göra om ett vindkraftverk eller på något sätt använda videoprojektion av ett urverk bakom vingarna så att det skulle se ut som en klocka.
Skulle man inte kunna låta en timme vara 100 minuter, det ända man behöver fixa är en klocka som går lite snabbare och en urtavla med graderad på ett annat sätt.
dvs 60 min = 100 min på den nya klockan.
dvs 60 min = 100 min på den nya klockan.
Ja, metersystemet/decimalsystemet är outnyttjat:-)
Mikael- Uppfinnaren
Kanske man bara kunde spegelvända en klockas bakgrund / urtavala för att få en rolig effekt och så skulle en liten minispegel följa med som man riktade mot klockan och på så sätt skulle man kunna se den rätta tiden.
Nästan nåt man kan göra själv...
Kan rekommendera att titta på klockor med 24-timmarsvisning. Där uppstår också problem vid omedelbar avläsning av tiden...
Kan rekommendera att titta på klockor med 24-timmarsvisning. Där uppstår också problem vid omedelbar avläsning av tiden...
Mikael- Uppfinnaren
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet