Lucida drömmar - Peters drömskola
2 posters
Sida 1 av 1
Lucida drömmar - Peters drömskola
Klardröm (engelska lucid dream) är drömmar där man är helt eller delvis är medveten om att man drömmer. Denna klarhet (En. Lucidity) inträder då personen upptäcker att det som händer i drömmen inte är fysisk verklighet och kan i detta jämföras med en hallucination. Förmågan till klardröm är vanligast hos små barn, men är något som oftast försvinner när man blir äldre. Att upptäcka att man drömmer är dock något man kan träna sig till.
Graden av klarhet i klardrömmarna varierar, den kan exempelvis vara på en hög nivå vilket innebär att man är helt medveten om att allt som händer i drömmen är en skapelse av det egna undermedvetna.
- Wikipedia
Graden av klarhet i klardrömmarna varierar, den kan exempelvis vara på en hög nivå vilket innebär att man är helt medveten om att allt som händer i drömmen är en skapelse av det egna undermedvetna.
- Wikipedia
Senast ändrad av Peter den fre feb 11, 2011 7:23 am, ändrad totalt 1 gång
Sv: Lucida drömmar - Peters drömskola
Har de senaste halvåret tränat på att ha "Lucida drömmar", ska försöka skriva ner en liten skola här, när jag får tid, så att ni själva kan träna hemma om ni skulle vilja.
Men först, varför ska man hålla på med detta?
Här är några av orsakerna till att jag försöker mig på detta (det finns andra orsaker också som jag inte tänker skriva om här, som ni gärna får fråga mig om ni vill veta mer).
1. För att jag tycker det är intressant och kul.
2. Att inte vara ett offer i sina drömmar, att kunna ta kontroll över en mardröm exempelvis.
3. Att använda delar av natten till kreativt / problemlösande tänkande. Varför låta (6-10 tim) gå till spillo varje dygn?
4. Att må bättre i vaket tillstånd.
5. Eskapism och medskapande. Drömmar kan ju kännas lika verkliga som verkligheten ibland.
6. Att utforska sin fulla potential som människa.
Men först, varför ska man hålla på med detta?
Här är några av orsakerna till att jag försöker mig på detta (det finns andra orsaker också som jag inte tänker skriva om här, som ni gärna får fråga mig om ni vill veta mer).
1. För att jag tycker det är intressant och kul.
2. Att inte vara ett offer i sina drömmar, att kunna ta kontroll över en mardröm exempelvis.
3. Att använda delar av natten till kreativt / problemlösande tänkande. Varför låta (6-10 tim) gå till spillo varje dygn?
4. Att må bättre i vaket tillstånd.
5. Eskapism och medskapande. Drömmar kan ju kännas lika verkliga som verkligheten ibland.
6. Att utforska sin fulla potential som människa.
Helt klart intressant område!
Har själv framkallat lucida drömmer för att jag ogillade mardrömmar som liten...så fortfarande i dag så kan jag bryta drömmarna närhelst jag vill. Det gällde bara att hitta brytknappen första gången
Har själv framkallat lucida drömmer för att jag ogillade mardrömmar som liten...så fortfarande i dag så kan jag bryta drömmarna närhelst jag vill. Det gällde bara att hitta brytknappen första gången
MattiasLundberg- Nybörjaren
- Antal inlägg : 2
MattiasLundberg skrev:Helt klart intressant område!
då är du mer skillad än vad jag är.....nästa steg ska tydligen vara utomkroppsliga upplevelser, kan du det också / haft det?
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet