Galna idéers skrubb
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AI

3 posters

Gå ner

AI Empty AI

Inlägg av Peter tor feb 17, 2011 3:23 am

Har funderat på det här med artificiell intelligens och när jag stod i duschen i morse kom jag på att man kanske skulle använda sig av olika "default parametrar" i programmeringen för att få datorn att börja efterlikna intelligens, som sedan skulle kunna blir riktig maskinell intelligens på längre sikt.

Jag förstår att ni kanske inte förstår vad jag menar men låt mig göra en liknelse till hur jag tänker.

Tänk er att man ber ett barn att rita ett hus, med all sannolikhet kommer barnet att klara av detta utan att fråga om vilket sorts hus, vilken färg osv... det vi kallar för intelligens, detta är något en dator inte klara av idag. Jag tror att man skulle kunna simulera samma sak på en dator genom att ge "default värden" för ordet hus. Så när någon säger hus till datorn, så är det första datorn är programmerad att tänka de värden man gett för det ordet.

AI 250px-10
- Asimo från Honda

Vad tror ni om den idén?
Peter
Peter
Admin

Antal inlägg : 406

https://galnaideersforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

AI Empty Sv: AI

Inlägg av MattiasLundberg sön feb 20, 2011 3:56 am

Jag tror det skulle mer likna intelligens om man lärde datorn att processa information, att ta in information och ta beslut på den...men man måste förstås ge alla program en agenda..... Låter det bekant? Wink

Informationsmetabolism är ordet

MattiasLundberg
Nybörjaren
Nybörjaren

Antal inlägg : 2

Inlägg av Mikael mån feb 21, 2011 2:20 pm

Googla på Watson, det är namnet på en robot som efterliknar människors beslutsfattande och den kan processa information utan att ha totalkoll. Den vann exempelvis amerikanska Jepardy överlägset! Just genom att beräkna risk och chans att förlora. Se även repris av Vetenskapens värld 25/2 som visar mer i ämnet!
Mikael
Mikael
Uppfinnaren
Uppfinnaren

Antal inlägg : 244

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum: